Eco Oca

About the Project

The work described here presents the proposal for the service and the visual communication project for the fictional brand Eco Oca, developed for the course Visual Programming 8: Environment and City (AUP 2316) at the Design School of the Faculty of Architecture and Urbanism of the University of São Paulo.

Teacher

Squad

Karen Laurindo, André Youn, Luisa Rodrigues, Ah Ro Yoon, Nikolas Suguiyama e Elisabeth Gonzales

Contents
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    The challenge

    Situated around Praça da Sé, the project emerges from a field research that highlights various social issues, including the increase in homelessness, excessive litter on the streets, and high crime rates. Eco Oca proposes an intervention system in the city center, offering accessible vocational workshops to stimulate the production of graphic pieces and products from reused and recycled materials.

    These workshops would not only extend the stay of people in the region but also provide opportunities for those who frequent Sé and people experiencing homelessness to develop manual and creative skills, generating extra income with products made from recycled materials. To align the visual identity with the project’s service design proposal, we present a sample of Eco Oca’s graphic material.

    The location: Praça da Sé

    Praça da Sé, known for the social and ethnic diversity of its visitors, stands out for various cultural manifestations, such as religious preachings, artistic performances, significant events, and political demonstrations. This vibrant scenario motivated the choice of this central and popular space for the project, which aims to integrate into the rich urban configuration of São Paulo city.

    Design Process

    After choosing the project’s location, we created a mind map of Praça da Sé, using information from research and previous experiences on-site. Under the guidance of Professor Leandro Velloso from the Visual Programming discipline, the aim of this mind map was to map and understand the main elements and relationships associated with Praça da Sé.

    Definitions: EcoOca

    Based on the results of the mind map and field research, the group conceived Eco Oca as a workshop space for the manufacturing of furniture, toys, and utilitarian objects, using reused materials sourced from local restaurants in the Sé area. In addition to raising awareness about excess waste and reuse alternatives, Eco Oca aims to involve and empower people in vulnerable situations in the production of items that develop manual skills, applicable in various environments.

    Workshop Space

    In an urban reinterpretation, the hut developed by the group corresponds to a large geodesic dome filled with colorful PET bottles. The playful approach of the space also functions as a large sculpture that redefines the use of PET bottles and attracts pedestrians to the program, associated with the sense of community that the hut evokes.

    Project Scope

    From brainstorming and discussions, the group defined the scope of the project as the development of a visual identity for a collaborative service to be installed in Praça da Sé, named Eco Oca

    Service Journey

    Material Gathering

    Waste Collection for Reuse in Local Stores and Packaging Receipts Delivered by Users at Oca

    Sorting: Separation of collected materials in good condition for reuse (located outside the project space).

    Limpeza e preparação dos materiais para o uso nas oficinas

    Catalogação e armazenamento dos materiais que serão reutilizados

    Oficinas de Fabricação

    Inscrição para as oficinas por meio de lista presencial por ordem de chegada e lista online com vagas limitadas (prioridade para quem mora longe)

    Momento de espera no espaço externo antes do início da oficina; apresentação do projeto e exposição dos objetos desenvolvidos em oficinas anteriores

    Assinatura de termo de responsabilidade por materiais usados na fabricação dos objetos

    Desenvolvimento coletivo dos utensílios e posteriores organização do espaço de fabricação para a próxima oficina a ser realizada.

    Publico Alvo

    Meios de Divulgação

    O desenvolvimento da identidade visual da Eco Oca se deu com foco em dois caminhos importantes:

    1. A reprodução da marca em materiais impressos, a partir dos quais as pessoas teriam um primeiro contato com o Programa nos arredores da Praça da Sé. 
    2. A aplicação da marca nos meios digitais, onde haveria um primeiro contato dos usuários com o Projeto por um site/redes sociais.

    Personas

    Essa configuração específica aponta para um contraste entre públicos que demanda uma comunicação gráfica acessível e dinâmica, que possa se adaptar aos diferentes meios e públicos. Este fato levou o grupo a elaborar as personas de usuários que teriam interesse em participar das oficinas da Eco Oca.

    Manual de Identidade Visual

    Logo

    O logotipo é formado pela diagramação vertical de Eco e Oca com a tipografia Raleway Black em caixa baixa e caixa alta. Possui hastes grossas que permitem melhor legibilidade, e foi projetado em duas versões oficiais: uma somente tipográfica e a outra com o uso de uma caixa ao redor de Oca, para aplicações em fundo irregular.

    Grid e Margem de Segurança

    Nas Figuras 1 e 2 da página estão representadas as proporções construtivas das duas versões oficiais do logotipo. Em amarelo, é definido o espaçamento mínimo para aplicação da marca em conjunto com outros logotipos.

    Redução Máxima

    A fim de não prejudicar sua legibilidade, foi definida redução máxima de 1.4 cm de altura para a versão simples do logotipo e 1.5 cm de altura para a versão com a caixa.

    Imagem: Prints de comentários dos usuários

    Cores Institucionais

    As cores institucionais da marca correspondem à paleta CMYK: ciano, magenta e amarelo, que podem ser usadas em fundos de peças digitais ou na impressão de materiais gráficos em determinados fundos, mais o uso do preto, restrito à detalhes e ocupação máxima do fundo de cada material em 10% do tamanho da peça. A aplicação do CMYK em fundos pode se dar em variações de 10% de coloração (C=90% ; C=80% ; C=70%…).

    Imagem: Prints de comentários dos usuários

    Tipografia

    As tipografias principais – também utilizadas no logotipo – são a Raleway Bold e a Raleway Black; a aplicação prevista é que essas fontes sejam usadas para chamadas e títulos de peças de divulgação e textos institucionais. A tipografia auxiliar padrão para texto corrido é a Open Sans Regular, com a alternativa para destaques Open Sans Bold. Em aplicações especiais como cartazes e peças eventuais, o uso de outras tipografias para formação de estampas tipográficas ou em chamadas fora dos textos explicativos é livre.

    Imagem: Prints de comentários dos usuários

    Aplicação da Identidade Visual

    Folder para divulgação

    Fichas de Fabricação

    Infográfico

    Lambes

    Site

    Facebook

    Premiação

    Em setembro de 2019 o Projeto EcoOca foi ganhador do concurso Nascente na categoria Design. Além do prêmio o projeto foi exposto junto a outros projetos finalistas no Cento Universitário Maria Antônia.

    Para mais informações seguem alguns links de referência: 

    https://prceu.usp.br/nascente/

    https://prceu.usp.br/noticia/premiacao_nascente_2019/